Tijdschrift Weg en Wagen

Weg en Wagen 98              

 Juridisch tijdschrift voor de logistieke praktijk
Maart 2023 - Jaargang 37


                Archief / inhoudsopgave

Weg en Wagen is het gratis online tijdschrift van de Stichting Vervoeradres. Het komt drie keer per jaar uit en bevat actuele, juridische informatie met betrekking tot transport en logistiek.  

Als u op de hoogte gehouden wilt worden over de publicatie van het volgende nummer, kunt u zich hier aanmelden voor de Weg en Wagen nieuwsbrief.


Rubrieken Weg en Wagen 98

Vervoerrecht

 Lees de artikelen

Algemene voorwaarden

 Lees de artikelen

Artikelen per Rubriek

Rubriek Vervoerrecht

mr. Leendert van der Hee (van Traa advocaten)

Sigarettensmokkel – wie heeft de bewijslast onder de CMR?

Vervoerder Ritmo krijgt opdracht van Hinskens om vier dozen met keukengerei te vervoeren van Nederland naar Engeland. Tijdens een douanecontrole in Frankrijk blijken de dozen geen keukengerei te bevatten, maar sigaretten waarvoor geen accijnzen zijn afgedragen. Ritmo houdt Hinskens aansprakelijk voor de schade die zij hierdoor heeft geleden. Moet Ritmo bewijzen dat de door Hinskens aan haar meegegeven dozen sigaretten bevatten, of moet Hinskens bewijzen dat deze dozen keukengerei bevatten? .....  lees verder


mr.Christian Hofman (Advocaat bij Vallenduuk Transportadvocaten)

Wie betaalt de schade?

Het wezenlijke verschil tussen de werkelijke schade bij een ladingdiefstal en de uitkering volgens de CMR-limiet is dusdanig groot, dat sommige afzenders en ladingbelanghebbende partijen onbegrip voelen voor deze lage aansprakelijkheidslimiet. Dat een vervoerder beperkt aansprakelijk is voor schade, is een bewuste keuze van wetgevers geweest en goed verklaarbaar. Toch kunnen afzenders ervoor kiezen om de aansprakelijkheid van de vervoerders contractueel te verhogen, of om een zending te laten verzekeren middels een goederentransportverzekering. 

In dit artikel zetten we de verschillende mogelijkheden op een rij.  .......  lees verder


mr. Shula Stibbe (Algemeen Secretaris van Stichting Vervoeradres)

Vraag uit de praktijk over schade tijdens vervoer 

Vraag: Wij hebben schade geclaimd bij onze vervoerder, omdat de zending niet heelhuids bij de geadresseerde is aangekomen. De vervoerder ontkent aansprakelijkheid, maar wij hebben het sterke vermoeden dat er tijdens transport niet zorgvuldig is gehandeld. Hoe kunnen wij bewijzen dat de vervoerder wel degelijk de schade veroorzaakt heeft?  ..........  lees verder


Rubriek Toezicht & Handhaving

mr. René de Bondt Advocaat bij SWDV Advocaten

Nieuwe EU-richtlijn over het huren van buitenlandse vrachtwagens zonder chauffeur  

De regels voor het huren van voertuigen zonder chauffeur in andere EU landen worden een stuk ruimer. Deze hervorming maakt deel uit van het Mobiliteitspakket van de Europese Unie dat in 2020 is vastgesteld. Door de regels te versoepelen verwacht de Europese Unie dat er meer aanbod en concurrentie ontstaat zodat verhuur- en vervoerbedrijven beter kunnen inspelen op de behoefte aan korte termijn huur- of lease contracten.  ........  lees verder

Rubriek Algemene voorwaarden

 mr. Shari Touw  (Juridisch adviseur evofenedex)

 Nieuwe LD-voorwaarden vervangen PD-voorwaarden 

Op de website van Stichting Vervoeradres zijn half maart 2023 de Logistieke Dienstenvoorwaarden (LD-voorwaarden) gepubliceerd. De LD-voorwaarden vervangen de PD-voorwaarden.

In dit artikel leggen we kort uit, welke onderwerpen in de LD voorwaarden geregeld worden en wat er in vergelijking met de PD voorwaarden gewijzigd is.  .......  lees verder

Rubriek Import/Export

 mr. Roelof Andringa, partner bij Andringa Caljé advocaten

 Oorsprong van fietsen & antidumping 

Het Gerechtshof Amsterdam heeft een interessante uitspraak gepubliceerd over de (niet-preferentiële) oorsprong van fietsen.  In geschil was of de fietsen van Cambodjaanse- of van Chinese oorsprong waren. De niet-preferentiële oorsprong is van belang voor de vraag of 48,5% antidumpingheffing voor rijwielen van Chinese oorsprong kon worden nagevorderd. ......  lees verder

Rubriek Douane

mr. ing. Bart Boersma RB is partner en advocaat van Customs Knowledge

Per 1 januari 2024: Niet meer standaard vijf jaar voor navorderingen  

Het grootste gedeelte van de aangiften ten invoer wordt niet direct gecontroleerd. Als de aangifte te laag is, zal de Douane een navordering, ofwel een ‘uitnodiging tot betaling’ sturen.  De Douane heeft echter niet onbeperkt de tijd voor navorderen. De standaardtermijn hiervoor is drie jaar en onder omstandigheden is een navordering over vijf jaar mogelijk. Lange tijd heeft de Douane het standpunt gehanteerd dat de vijfjaarstermijn standaard kan worden gehanteerd bij een fout(je) in de aangifte. .....  lees verder