SVA Kennisbank thema Duurzaam transport/afval

Gewicht en laadvermogen

home  /  duurzaam transport  / elektrificatie / gewicht en laadvermogen

Elektrische voertuigen zijn zwaarder dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Op deze pagina gaan wij in op de juridische kant hiervan. Voor chauffeurs van bestelbussen kan het zwaardere gewicht van de wagen tot gevolg hebben dat het B-rijbewijs niet meer genoeg is.


Laadvermogen van de wagen

Voor het inplannen van een bestelbus of vrachtwagen is het laadvermogen en de actieradius van belang. 

  • De actieradius wordt weergegeven als het aantal kilometer wat op één acculading gereden kan worden. Overigens is de feitelijke actieradius natuurlijk afhankelijk van de wijze van gebruik (belading, hoogteverschillen, weersomstandigheden). 
  • Het laadvermogen versus het maximum gewicht wordt beïnvloed door het gewicht van de accu. Het laadvermogen van een voertuig is het maximale gewicht dat een voertuig aan lading mag vervoeren. Dit is exclusief het gewicht van de inzittende(n). 

Het maximaal gewicht van een vrachtwagen mag niet meer zijn  dan 50 ton, inclusief de lading. Beide gegevens staan op het kentekenbewijs. U kunt deze gegevens ook controleren met de RDW kentekencheck.  Is de vrachtwagen zwaarder dan is er sprake van overbelading. Dit is strafbaar.

Als vuistregel kun je hanteren dat als niet meer dan zo’n 70% van het laadvermogen voor een accu wordt gebruikt, elektrisch rijden een optie is.


Eurovergunning

Voor de vergunningplicht (Eurovergunning) is niet alleen het laadvermogen bepalend, maar ook de toelaatbare maximummassa van uw voertuig (of samenstel van voertuigen). Heeft het voertuig een laadvermogen van meer dan 500 kg of een toelaatbare maximummassa van meer dan 2500 kg, dan is een Eurovergunning verplicht.


Wet wegvervoer goederen

In artikel 1.1 van de Wet wegvervoer goederen wordt een vrachtauto als volgt gedefinieerd: ‘motorvoertuig of een samenstel van voertuigen, dat uitsluitend wordt gebruikt voor vervoer van goederen.’ Om deze reden wordt niet alleen gekeken naar het laadvermogen of toelaatbaar maximummassa van de auto, maar bijvoorbeeld ook naar het laadvermogen of toelaatbaar maximummassa van een aanhangwagen. Het gaat dus om het totale laadvermogen of toelaatbaar maximummassa van de auto én het totale laadvermogen of toelaatbaar maximummassa van de aanhangwagen samen.





Rijbewijs voor bestelbusjes

Om in een auto te rijden, heeft u rijbewijs B nodig. Welk rijbewijs? Dat is afhankelijk van het gewicht van de auto

Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Is het voertuig zwaarder? Dan heeft u een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig, ook wel groot rijbewijs genoemd. Voor zwaardere vrachtwagens is dat rijbewijs C. Voor lichtere types is rijbewijs C1 voldoende. Let op! Met een vrachtauto rijbewijs C mag u géén beroepsmatig vervoer verrichten. Daarvoor moet u een vrachtauto rijbewijs C met code 95 halen.

C-rijbewijs voor chauffeurs van vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3.500 kilo.

C1-rijbewijs voor chauffeurs van vrachtwagens en campers tussen 3.500 kilo en 7.500 kilo. 

Met het gewicht van de vrachtwagen wordt de toegestane maximummassa bedoeld. Dit is het lege gewicht + het maximale laadvermogen.

Om rijexamen te doen voor C en CE moet u minimaal 21 jaar zijn. Maar doet u uw rijexamen in combinatie met vakbekwaamheid (code 95), dan kunt u examen doen vanaf 18 jaar.


Voor de nieuwe rijbewijscategorieën C1 en C1E kunt u examen doen vanaf 18 jaar. U mag vanaf uw 17e rijlessen volgen voor zowel het rijbewijs C als C1. Als voorwaarde hiervoor geldt dat u een opleiding volgt tot beroepschauffeur in het goederenvervoer over de weg. 

Uitzondering voor elektrische voertuigen

Sinds 2018 is er in Nederland een vrijstellingsregeling voor het gebruik van elektrische bestelwagens. De regeling, die minimaal geldig is tot 1 juli 2024, is in het leven geroepen om het voor vervoerders aantrekkelijker te maken om voor dit type bedrijfswagens te kiezen. Hierdoor mogen elektrische voertuigen met een maximum toegestane maximummassa van 4.250 kg met een B-rijbewijs bestuurd worden. De Nederlandse overheid heeft wél voorwaarden gesteld voor de vrijstellingsregeling. Zo mogen de bedrijfsvoertuigen niet gebruikt worden met een aanhangwagen en is de inzet hiervan alleen toegestaan in Nederland. Daarnaast moeten de bestuurders in het kader van de verkeersveiligheid een aanvullende rijopleiding volgen van ten minste vijf uur.

Inmiddels heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat het besluit genomen om de vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor elektrische bedrijfsvoertuigen tot 4.250 kilo per 1 juli 2024 te beëindigen. 

Rijgedrag

Het rijgedrag is medebepalend voor de actieradius en daarmee voor een (bedrijfseconomisch) goede inzet van een elektrische bestelauto.

Elektrisch rijden is even wennen. Het opnieuw opladen van de accu kost aanzienlijk meer tijd dan een tankbeurt van een benzine- of dieselauto. Het is het handigst om op elke parkeerplaats bij te laden. In de planning moet de tijd benodigd voor het laden worden meegenomen, maar ook de locatie van de laadpunten! Gelukkig is het bij een elektrische bestelauto niet nodig de accu volledig op te laden. Kortere ritten vergen dus minder laadtijd.


De accu blijft langer vol, als je rekening houdt met:

• Regeneratief remmen. Daarmee wordt bedoeld dat de batterij wordt opgeladen als je je voet van het gaspedaal haalt of als je op het rempedaal drukt;

• Accelereer met mate en rij vloeiend;

• Verwarm of koel de bestelauto voor als er aan een laadpaal geladen wordt voorafgaand aan een rit. Dit vergroot de actieradius, omdat de auto al op de juiste temperatuur is voor je start met rijden;

• Let op de bandenspanning: een juiste bandenspanning kan het verbruik met 5% verminderen en dus de actieradius van het voertuig vergroten.

Gerelateerde Artikelen Weg en Wagen

De woelige wereld van de milieuzones

Prof. mr. Gerrit van der Veen,

  Lees het artikel