Risico's / Criminaliteit
home / Logistieke platforms data delen / risico's criminaliteitVoorkom cybercriminaliteit
Ook in de logistieke sector is technologie is een bepalende factor geworden voor groei en concurrentievermogen. Plannings- en managementprocessen (WMS, TMS) en track-and-trace systemen zijn bij vrijwel alle vervoerders in gebruik. Technologische innovatie is hierdoor ook voor logistieke bedrijven een strategisch organisatievraagstuk geworden. Hoe kun je risico’s inventariseren? Kennis over de aard van de risico's is het beginpunt. Maar ook hoe kun je schade voorkomen: preventie en impactbeperking.
Dennis de Hoog heeft hierover een overzichtsartikel geschreven in het tijdschrift Weg en Wagen.

Diefstal via vrachtuitwisselingssites
Nederland wordt steeds meer een land waarin logistieke partijen een transport organiseren, maar niet noodzakelijkerwijs zelf uitvoeren. Of het nu gaat om 3 PL, 4 PL, supply chain solutions providers, of ‘gewone’ wegvervoerders: al die partijen zoeken regelmatig een (onder)vervoerder om transportopdrachten uit te voeren. En dat doen zij vaak via internetplatforms of vrachtuitwisselingssites. Maar hoe veilig is het aanbod van de vervoerder. En kan het platform aansprakelijk gesteld worden bij diefstal door de vervoerder?
Carlijn ten Bruggencate heeft hierover een overzichtsartikel geschreven in het tijdschrift Weg en Wagen.

Geen goede cybersecurity? Aansprakelijkheid mogelijk.
Diefstal van lading is van alle tijden, maar ook criminelen zijn innovatief en vinden steeds weer nieuwe manieren om lading te stelen of ‘digitaal in te breken’, om zo uiterst vertrouwelijke gegevens in handen te krijgen. Wat is de aansprakelijkheid van spelers in de transport- en logistieksector voor schade als gevolg van cybercriminaliteit. En hoe kun je aansprakelijkheid voorkomen: 'cybersecurity’.
Jos K.M van der Meché heeft hierover een overzichtsartikel geschreven in het tijdschrift Weg en Wagen.
