Identiteitsfraude op digitale platforms
De casus
Wie moet nu voor de schade opdraaien?
Vervoer of expeditie?
Verschil tussen “papieren vervoerder” en expediteur
Overmacht?
Onbeperkte aansprakelijkheid: doorbreking limiet
Blik over de grens: hoe had de Duitse rechter over deze zaak geoordeeld?
Voetnoten
[1] Rechtbank Rotterdam, 15 januari 2025, ECLI:NL:RBROT:2025:601.
[2] Rechtbank Rotterdam, 15 januari 2025, ECLI:NL:RBROT:2025:601, r.o. 4.5.
[3] Art. 8:63 Burgerlijk Wetboek.
[4] Art. 17 lid 1 CMR.
[5] Hof Den Haag, 10 februari 2015, ECLI:NL:GHDHA:2015:350, r.o. 5, S&S 2015/102, Trucking KS/Dalessi.
[6] Art. 17 lid 2 CMR.
[7] HR 24 april 2009, NJ 2009/204, Vos/Philips.
[8] Aldus de rechtbank Rotterdam in een vergelijkbare andere zaak in haar vonnis van 6 juli 2022, ECLI:NL:RBROT::2022:5523, r.o. 3,19.
[9] Rechtbank Rotterdam, t.a.p.
[10] Art. 3 CMR.
[11] Art. 29 CMR juncto art. 3 CMR.
[12] Art. 23 lid 3 CMR-verdrag.
[13] Art. 29 CMR.
[14] Zie bijvoorbeeld voor een vergelijkbaar geval rechtbank Rotterdam, 24 september 2014, ECLI:NL:RBROT:2014:8768, S&S 2015/44, r.o. 4.14.
[15] Art. 31 lid 1 sub b CMR.
[16] Bundesgerichtshof 3.7.2008, TransportR 2008, 412, 416.
[17] Zie bijvoorbeeld Schleswig-Holsteinisches Oberlandesgericht, 18.12.2014, TransportR 2015, 157, 158; Oberlandesgericht Düsseldorf, 14.07.2010, BeckRS 2011, 20163; zie ook Koller, Transportrecht, 11. druk, art. 3 CMR, aant. 5.