Overslaan naar inhoud

Vraag uit de praktijk: Is het verplicht om de temperatuur voor vervoer van diepvriesproducten op de vrachtbrief te zetten?

Vraag

Is het verplicht om de temperatuur voor vervoer van diepvriesproducten op de vrachtbrief te zetten?

Op de vrachtbrief staat bij de goederenomschrijving geen vak voor het vermelden van de temperatuur. Kan ik ervan uitgaan dat de vervoerder zelf uitzoekt, onder welke temperatuur hij de diepvriesproducten in de wagen moet transporteren?


Antwoord

Vakken op de vrachtbrief

De vakken op de vrachtbrief zijn een leidraad om tenminste de wettelijk verplichte informatie in te vullen. Daarnaast is het verstandig om instructies en condities waaronder het vervoer moet plaatsvinden, duidelijk te vermelden. Op de SVA website kunt u een invulinstructie voor de vakken op de vrachtbrief vinden. In deze invulinstructie staat bij vak 8 en vak 9 als toelichting: Eventueel in vak 13 (instructies) aanvullende instructies vermelden, bijvoorbeeld temperatuur. Door het vermelden van deze concrete aanwijzing (gekoeld vervoeren bij een constante temperatuur van -18 °C) kan er achteraf geen discussie ontstaan over de gewenste omstandigheden van het vervoer.


Meten is weten

In het geconditioneerd vervoer wordt met thermo-sensoren de temperatuur in de wagen gemeten. De sensoren zijn gekoppeld aan de temperatuurgegevenslogger. Zo kan de ontvanger aan de vervoerder gegevens opvragen omtrent de temperatuur waaronder de diepvriesproducten zijn vervoerd.


Goed erin, goed eruit

De vervoerder is aansprakelijk voor de lading vanaf het moment van inontvangstneming tot het moment van aflevering. Als de goederen “goed” zijn bij het inladen dan moeten ze in dezelfde “goede” kwaliteit zijn bij aflevering. De vervoerder (namens hem: de chauffeur) controleert bij het inladen van geconditioneerd transport, of de goederen op de juiste temperatuur en met geschikte verpakking worden aangeboden. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet de vervoerder een aantekening maken op de vrachtbrief en bij voorkeur extra bewijsmateriaal verzamelen (temperatuur-log, foto’s, enz.). Indien de vervoerder deze controle niet goed kan uitvoeren, bijvoorbeeld doordat de producten zodanig zijn verpakt dat de temperatuur in de colli (bijvoorbeeld: koelcontainers) niet van buitenaf zijn te controleren, dan dient hij hiervan ook aantekening te maken op de vrachtbrief. Let op: een algemene opmerking, stempel of een voorgedrukte opmerking is niet voldoende. De opmerking moet duidelijk verwoorden, dat het een aantekening over deze specifieke zending betreft.


Beroep op bijzondere risico’s

Stel dat bij aflevering van de diepvriesproducten geconstateerd wordt dat de kwaliteit van de lading achteruit is gegaan, dan zal de ladingbelanghebbende de vervoerder hiervoor aansprakelijk stellen. Als op de vrachtbrief geen temperatuur in vak 13 (instructies) is vermeld, kan de vervoerder stellen zich niet aansprakelijk te achten en een beroep doen op artikel 11 AVC (en artikel 8:1099 Burgerlijk Wetboek) en stellen dat de schade het gevolg is van de bijzondere risico’s verbonden aan temperatuurverschillen van de lucht.

Vrachtbrief levert bewijs

Vervolgens kan de ladingbelanghebbende kan op zijn beurt proberen aan te tonen met ander bewijs dan de vrachtbrief dat de vervoerder de lading moest vervoeren in een geconditioneerd voertuig bij  -18 °C.

Had hij nou maar de vrachtbrief nauwkeurig ingevuld. Dan volstond als bewijs een beroep op de vrachtbrie. Artikel 6 lid 2 van de AVC bepaalt: De vrachtbrief levert bewijs, behoudens tegenbewijs, van de voorwaarden der vervoerovereenkomst en de partijen bij de vervoerovereenkomst, van de inontvangstneming van de zaken en hun verpakking in uiterlijk goede staat, van het gewicht en van het aantal zaken.

Artikel 6 AVC

Bewijskracht van de vrachtbrief

1. De vervoerder is verplicht bij de inontvangstneming van de zaken de juistheid van de vermelding van het aantal zaken op de vrachtbrief alsmede de uiterlijk goede staat van de zaken en hun verpakking te controleren en in geval van afwijking daarvan aantekening te maken op de vrachtbrief. Deze verplichting bestaat niet wanneer naar het oordeel van de vervoerder het vervoer daardoor aanmerkelijk zou worden vertraagd.


2. De vrachtbrief levert bewijs, behoudens tegenbewijs, van de voorwaarden der  vervoerovereenkomst en de partijen bij de vervoerovereenkomst, van de inontvangstneming van de zaken en hun verpakking in uiterlijk goede staat, van het gewicht en van het aantal zaken. Indien de vervoerder geen redelijke middelen ter beschikking staan om de juistheid van vermeldingen bedoeld in het eerste lid te controleren, levert de vrachtbrief geen bewijs van die vermeldingen.






      h1, h2, h3, h4, h5 { font-weight: bold !important; } h1, h2, h3 { font-size: 18px !important; } h4, h5 { font-size: 16px !important; } Print Friendly and PDF
      Vraag uit de praktijk: Is het verplicht om de temperatuur voor vervoer van diepvriesproducten op de vrachtbrief te zetten?
      mr. Shula Stibbe (Algemeen Secretaris van Stichting Vervoeradres) 12 juni 2025


      Deel deze post
      ArchiEF

      Weet aan wie je het vervoer uitbesteedt: de gevolgen van identiteitsfraude op digitale platforms