Antwoord uit de praktijk: Zo geeft Tata Steel vervoersopdrachten


Antwoord uit de praktijk

Dit is de eerste aflevering van de nieuwe rubriek ‘Antwoord uit de praktijk’. In deze rubriek laten we in interviews steeds personen aan het woord, die een rol spelen in wegtransport en logistiek. Hetzij als partij (afzender, vervoerder, enz.), hetzij als adviseur. In deze aflevering laten wij een verlader aan het woord.

De afdeling Outbound Logistics van Tata Steel Nederland vervoert jaarlijks gemiddeld 7 miljoen ton aan staal naar klanten en naar haar downsteam locaties in Nederland en elders in de wereld. 

We spraken in IJmuiden in het mooie Dudok-gebouw met Martin van der Meer, directeur van de afdeling Outbound Logistics.  Onder zijn leiding  staan medewerkers in IJmuiden en in de Verenigde Staten, die gezamenlijk de verantwoordelijkheid dragen voor veilig, efficiënt en duurzaam vervoer van deze zeer zware producten.

Het vervoer wordt verricht over land, zee en binnenvaart naar klanten wereldwijd, maar ook tussen fabrieken om verdere bewerking te ondergaan. De keuze voor modaliteit wordt ingegeven door efficiëntie, veiligheid en door vergroening.


Vraag

Hoe maakt Tata Steel als afzender goede afspraken met zijn vervoerders?

[Martin van der Meer] Tata Steel heeft een duidelijke visie op het vervoer van haar producten. De visie stoelt op risico-inventarisatie en op vergroening. Met vervoerders uit het eigen netwerk worden hierover afspraken gemaakt. Bovendien worden vervoerders begeleid in het nakomen van de afspraken. Bijvoorbeeld door hen actief te begeleiden bij de implementatie van de afspraken of maatregelen..


Hoe vertalen groene eisen zich in goede afspraken?

[Martin van der Meer] Tata Steel streeft naar 30% CO2 uitstoot reductie in de outbound transportketen in 2030 ten opzichte van 2019. Tata Steel ziet zichzelf graag als voorbeeld voor de transportsector.

De vergroening wordt behaald door te kiezen voor de modaliteit met de laagste relatieve CO2-uitstoot (relatief aan gewicht en volume). Omdat de producten van Tata Steel zeer zwaar en groot zijn, zal zoveel mogelijk worden gekozen voor vervoer per schip en per trein. Op de korte afstand is vervoer over de weg een belangrijke optie.


Beladingsgraad

Per modaliteit kunnen vervoerders de uitstoot optimaliseren door hun keuze voor energiebronnen met geen of lage uitstoot. Daarnaast wordt vergroening bereikt door de beladingsgraad te verbeteren. Vroeger werd er op de heenweg “vol” gereden van A naar B en “leeg” weer terug. Tegenwoordig wordt waar toepasbaar de geadresseerde betrokken in zogenaamde driehoeks-overeenkomsten. Voor het tot stand brengen van gesloten “loops” in de ritplanning, is het nodig dat je elkaars logistieke processen goed begrijpt. Je hebt een logistiek partner nodig die afnemer en verlader tot elkaar kan brengen.


Hiervoor zijn dus derden nodig, die gevonden worden door informatie te optimaliseren, met name door digitalisering. De geadresseerde vult het lege vervoermiddel met zijn producten voor een rit naar een derde partij, die in de buurt van Tata Steel gevestigd is. Bijkomend voordeel is dat het werk van de chauffeurs interessanter wordt, iets wat in tijden van krapte op de arbeidsmarkt chauffeurs net het zetje kan geven om dit werk te gaan doen.


Voor vergroening van het transportnetwerk wil Tata Steel zo nauwkeurig mogelijk vaststellen wat de CO2 uitstoot is. Op korte termijn is het inzetten van HVO 100 voor trucktransporten, in de transitie naar zero emissie oplossingen de snelste manier om deze uitstoot te reduceren, aldus Martin van der Meer. Op de afstanden tot 300 km rijden de trucks op HVO 100. Ook rijden er in het netwerk al enkele elektrische vrachtwagens. Sluitstuk van de vergroening is om intermodaal te gaan vervoeren. Een voorbeeld daarvan is de combinatie weg en spoor: de trailer wordt voor grote afstanden op de trein gezet en lokaal weer achter een trekker geplaatst. Op dit moment hebben de verschillende maatregelen al geleid tot een reductie van 22% CO2 uitstoot ten opzichte van 2019.


Vergroening

De vervoerder is contractueel gebonden om informatie over zijn CO2 uitstoot te verstrekken aan Tata Steel. Ook hier helpt Tata Steel de vervoerder met het verzamelen van de gegevens en het berekenen van de CO2 uitstoot, volgens door extern vastgesteld methodiek. Tata Steel helpt haar partners met het proces om deze specifieke bedrijfsgegevens te verzamelen. De berekening vindt plaats met science based targets, die gevalideerd en geaccrediteerd zijn.

Martin van der Meer geeft aan, dat hij enthousiasme bij medewerkers en partners om de energietransitie te realiseren als een belangrijke succesfactor ziet.


Welke afspraken maakt Tata Steel met zijn vervoerder om risico’s te verminderen?

[Martin van der Meer] De rollen staal vertegenwoordigen grote waarde. Schade aan de rollen kan, naar de mening van Martin van der Meer, alleen voorkomen worden als iedereen binnen Tata Steel en in de keten daar constant mee bezig is. Zo wordt bij elke schakel in de keten de zending beoordeeld op mogelijke schade. Foto’s van de producten worden digitaal naar de afdeling Outbound Logistics gestuurd ter beoordeling.


Hoewel diefstal van deze zeer zware producten niet eenvoudig is, heeft Tata Steel dit risico geminimaliseerd door de keten robuust in te richten. Het bedrijf kent haar partners goed en Tata Steel is zichtbaar aanwezig in de keten, bijvoorbeeld als gesprekspartner en door audits uit te voeren.


Veiligheid

De risico-inventarisatie vertaalt zich in veiligheidseisen en controles in elke stap van de keten. Medewerkers van Tata Steel en van hun vervoerspartners krijgen cursussen in allerlei veiligheidsaspecten. Op deze manier bouwt Tata Steel aan een betrouwbare logistieke keten. Tata Steel doet onderzoek naar hoe je rollen staal, buizen, etc. zo veilig mogelijk op een transportmiddel bevestigt. Ook goede verpakking is belangrijk, vooral als de producten onderweg verplaatst moeten worden. En er  worden bijvoorbeeld vrachtwagens gebruikt, met een vorm die precies om de rol staal past. De oplossingen worden getest door een dedicated team.


Digitalisering

Zoals elk commercieel bedrijf wil Tata Steel goed zijn voor haar klanten. Ontzorging door het product op de manier te leveren, zoals de klant het wenst. De klant wil duidelijkheid over de aankomsttijd. Dat betekent dat logistieke partners hun digitalisering op orde moeten hebben, zodat deze informatie in digitale vorm beschikbaar is. Dat betreft gegevens tijdens transport: waar bevindt de truck zich, zijn er opstoppingen, track and trace, kan de transportcapaciteit op de afgesproken tijd opnieuw worden ingezet, enzovoort.


Hoe zit de afdeling Outbound Logistics praktisch in elkaar?

[Martin van der Meer] Hierboven zijn de grote lijnen geschetst, hoe het vervoer geregeld idealiter eruit ziet: groen, veilig en op tijd. De afdeling Outbound Logistics moet deze doelstellingen in de praktijk omzetten!  Dagelijks start de dag met een korte ochtend vergadering, waar praktische zaken aan de orde komen. Zoals in september de hoogwaterstanden in Oost-Europa. Een dergelijke situatie leidt tot omboekingen via een andere route of via een andere modaliteit. 


Planners

De planners van Tata Steel zijn de spinnen in het web tussen de productie, verkoop en transport. Ten slotte wil de afnemer de producten op tijd geleverd krijgen. Door de vergroening en de veiligheidseisen dienen planners met steeds meer factoren rekening te houden. Daarom beschikt de afdeling inmiddels ook over wiskundig ondersteuning. Er worden simulaties gemaakt, bijvoorbeeld om doorlooptijden te versnellen en routes te optimaliseren op het gebied van duurzaamheid, CO2 emissie reductie en efficiency. Scenario’s worden opgesteld om vooruit te kunnen denken in het geval routes of modaliteiten veranderd moeten worden.


Wat vindt Martin van der Meer het mooiste aan zijn functie?

[Martin van der Meer] Samen met alle collega’s van Tata Steel worden mooie producten gemaakt. Voor de maatschappij is staal een waardevol product. De groene transitie is ondenkbaar zonder staal. Windmolens, accu’s, elektrische auto’s kunnen niet zonder staal geproduceerd worden.


Daarnaast vindt Martin van der Meer het continu schakelen tussen het strategische, het tactische en het operationele boeiend. Net als de samenwerking met de logistieke partners in het wereldwijde transportnetwerk van Tata Steel. Hij ziet het als zijn belangrijkste taak om de thema’s vergroening, risicomanagement en digitalisering binnen Tata Steel en in het netwerk te realiseren.


                             
       





      h1, h2, h3, h4, h5 { font-weight: bold !important; } h1, h2, h3 { font-size: 18px !important; } h4, h5 { font-size: 16px !important; } Print Friendly and PDF
      Antwoord uit de praktijk: Zo geeft Tata Steel vervoersopdrachten
      mr. Shula Stibbe (Algemeen Secretaris van Stichting Vervoeradres) 20 november 2024


      Deel deze post
      ArchiEF

      CMR en forumkeuze: verdien of bespaar geld met forumshoppen!