'Maak van Benelux logistieke proeftuin'

Bedrijven en overheden moeten de Benelux, waar kortere procedures gelden dan elders in Europa, gebruiken als proeftuin voor logistieke innovaties die goederenstromen sneller en duurzamer maken. Hiervoor pleiten de Nederlandse ondernemersverenigingen EVO en Fenedex en het Belgische OTM vandaag.

De ondernemersorganisaties willen bijvoorbeeld de papieren rompslomp rond vrachtdocumenten digitaliseren, grensoverschrijdend vervoer van de iets langere 45-voetscontainer mogelijk maken, alternatieve brandstoffen stimuleren en een betere samenwerking tussen inspectiediensten zoals de voedsel- en warenautoriteit en de douane.

Invloed

Europese richtlijnen laten vaak jaren op zich wachten en moeten ook nog eens alle nationale parlementen passeren. In de Benelux kunnen nieuwe regels volgens EVO, Fenedex en OTM sneller worden ingevoerd doordat de drie landen al veel richtlijnen op elkaar afstemmen. Omdat de Benelux de draaischijf voor het internationale goederenvervoer in Europa vormt, hebben nieuwe regels over infrastructuur, verkeer en brandstoffen indirect een groot effect op de rest van Europa. Want hoewel Nederland, Belgiƫ en Luxemburg slechts een kleine 2% van het grondgebied van de Europese Unie beslaan, gaat 21% van de zeevaart naar en van de EU via Rotterdam en Antwerpen. Ook gaat 78% van de binnenvaart en 7% van het wegvervoer naar en van de EU via de Benelux.

(bron: persbericht EVO, 8 december 2016)