Nieuws

Bedrijven en overheden moeten de Benelux, waar kortere procedures gelden dan elders in Europa, gebruiken als proeftuin voor logistieke innovaties die goederenstromen sneller en duurzamer maken. Hiervoor pleiten de Nederlandse ondernemersverenigingen EVO en Fenedex en het Belgische OTM vandaag.
Rotterdam, 1 november 2016 – Onder de naam ‘BV 2016’ introduceren EVO, CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer de algemene voorwaarden betreffende het met één reis vervoeren van goederen over binnenwateren. De BV 2016 zijn tweezijdig tot stand gekomen, mede aan de hand van een aantal consultatiebesprekingen met mensen uit de praktijk en betrokken koepelorganisaties.
toetreding e-cmr FR
Op 5 oktober 2016 is Frankrijk toegetreden tot het e-CMR protocol. Frankrijk is het tiende Europese land dat lid is van dit protocol en daarmee het gebruik van de elektronische CMR-vrachtbrief toestaat. Op de route Nederland - Spanje is alleen België nog niet tot het protocol toegetreden. België staat echter wel het gebruik van de elektronische vrachtbrief toe. Bron: http://bit.ly/2eEVEwu
In april 2016 werd in Nederland de eerste Europese Vrachtwagen Platooning Challenge gehouden. Een aantal producenten van vrachtwagens lieten hun vrachtwagen in platoon (in automatische collonne) rijden op de openbare weg. Rijkswaterstaat heeft de ervaringen van de deelnemers en observerende technice genoteerd en in een boekje uitgebracht.
Future proof or time for a reform? The CMR conference dates back to 19 May 1956. In 2016, the Convention will celebrate its 60th birthday. While 60 is a typical age for retirement, CMR is still very successful.  Nonetheless, this  60th birthday offers an ideal moment for an evaluation, to look into the weaknesses, but also into the strengths of this Convention.
Download nu Weg en Wagen 79!
Nieuwe technieken in de logistiek; hoe is aansprakelijkheid geregeld? Dat was het thema van het afgelopen SVA congres Dat was het thema van het SVA congres 2016. Ruim 175 aanwezigen luisterden naar boeiende presentaties over cybercrime in de logistiek en platooning.
Download nu de nieuwste Weg en Wagen. Met een nieuwe rubriek over Transport van gevaarlijke stoffen. Rubriek Vervoerrecht Vraag uit de praktijk over beperkte aansprakelijkheid Vraag: De vervoerder is beperkt aansprakelijk. Waarom is dat zo en kan die aansprakelijkheid uitgebreid worden? Het antwoord kunt u lezen in dit artikel. Rubriek Douanerecht
Op donderdag 17 maart 2016 organiseert Stichting Vervoeradres weer het SVA-congres over juridische aspecten van het goederenwegvervoer.  Het onderwerp van het SVA-congres 2016 is; Hoe is aansprakelijkheid  geregeld bij nieuwe technieken in het wegvervoer?

Pagina's

Abonneren op Nieuws