Weg & Wagen 103
Juridisch tijdschrift voor de logistieke praktijk
November 2024- Jaargang 38
Tijdschrift Weg en Wagen is een uitgave van Stichting Vervoeradres
Weg en Wagen is het gratis online tijdschrift van de Stichting Vervoeradres. Het komt drie keer per jaar uit en bevat actuele, juridische informatie met betrekking tot transport en logistiek.
Als u op de hoogte gehouden wilt worden over de publicatie van het volgende nummer, kunt u zich hier aanmelden
Speciale uitgave Weg en Wagen 100
Speciaal ter gelegenheid van nummer 100 heeft de redactie besloten om naast de digitale publicatie ook een papieren uitgave te maken. Deze fraaie, gedrukte versie is nu verkrijgbaar bij SVA. Een bewaarexemplaar met daarin alle artikelen die voor nummer 100 zijn geschreven door vooraanstaande juristen voor nummer 100.
Weg & Wagen 103
Inhoudsopgave van Weg en Wagen 103
Rubriek Vervoerrecht
Antwoord uit de praktijk: Zo geeft Tata Steel vervoersopdrachten
In de nieuwe rubriek ‘Antwoord uit de praktijk’ laten wij betrokkenen bij de vervoerovereenkomst aan het woord. Hoe gaan zij in de praktijk om met de overeenkomst? In deze aflevering een grote verlader. Martin van der Meer, directeur van de afdeling Outbound Logistics van Tata Steel Nederland geeft jaarlijks opdracht voor het vervoer van zo’n 7 miljoen ton aan staal. Hoe maakt Tata Steel als afzender goede afspraken met zijn vervoerders? .. lees verder
CMR en forumkeuze: verdien of bespaar geld met forumshoppen!
In de preambule van het CMR Verdrag is het fraai verwoord: het verdrag dient om de aansprakelijkheid van de vervoerder op eenvormige wijze te regelen. De uniformiteit binnen de Europese rechtspraak op CMR-gebied is echter ver te zoeken. Dat komt vooral door het toepasselijke recht en de mogelijkheden die de CMR biedt om te forumshoppen. In deze bijdrage wordt ingegaan op de mogelijkheden om een forumkeuze af te spreken en wat de gevolgen daarvan zijn. .. lees verder
mr. Céline Goedhart (advocaat bij Kneppelhout Advocaten)
Directe of indirecte overslag: afspraken scheppen duidelijkheid
Hoewel het slechts een klein onderdeel van de logistieke keten betreft, kan er een hoop misgaan tijdens de overslag. Vooral tijdens het laden/lossen kunnen goederen schade oplopen doordat zij vallen of kwijtraken. Daarnaast is de kans dat goederen worden ontvreemd groter wanneer zij zich niet op een voertuig bevinden, maar bijvoorbeeld (onbewaakt) op de kade ten behoeve van de overslag.
In dit artikel leest u wat het juridische onderscheid tussen vervoer en overslag is, welke precaire momenten bij overslag kunnen zorgen voor schade aan de goederen en welke juridische maatregelen schadeafwikkeling vereenvoudigen.
.. lees verder
Wel of geen vrachtbrief bij Eigen Vervoer
In dit artikel worden drie vragen over het eigen vervoer onder de loep genomen:
1. Is de vrachtbrief verplicht volgens de Wet wegvervoer goederen, de WWG?
2. Is het strafbaar als je geen vrachtbrief kunt toen in Nederland en in het buitenland?
3. Waarom wordt er dan toch geadviseerd om bij eigen vervoer niet van een (CMR)-vrachtbrief gebruik te maken?
.. lees verder
Hoe rolt materieel recht?
Bij het woord ‘materieel’ denkt u waarschijnlijk aan rollend materieel, zoals trucks en opleggers. Er bestaat echter ook materieel recht. Er wordt dan een onderscheid gemaakt tussen formeel recht en materieel recht. Dat onderscheid is van belang voor materiaal dat met medewerking van de chauffeur uit rollend materieel wordt gestolen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland in een zaak tussen de verzekeraar AIG, de pakketvervoerder UPS en ondervervoerder DAP .. lees verder
Aanscherpingen ketenaansprakelijkheid wegvervoer per 2024 / Deel 1
Op 1 januari 2024 zijn er belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de Wet wegvervoer goederen, waarmee de ketenaansprakelijkheid binnen de transportsector verder is aangescherpt. De nieuwe regelgeving breidt de aansprakelijkheid uit, waardoor niet alleen transportbedrijven verantwoordelijk worden gehouden, maar ook opdrachtgevers zoals afzenders en expediteurs. In dit eerste deel over ketenaansprakelijkheid zal ik hoofdzakelijk ingaan op het juridische kader en de praktische impact die voortvloeit uit de Wwg. .. lees verder
Vraag uit de praktijk: “Geen neerwaartse zekering mogelijk over de goederen”
Een vraag over boetes inzake ladingzekerheid en vak 10.
Ik laat op de CMR de volgende tekst zetten in vak 10 onderaan. “GEEN NEERWAARTSE ZEKERING MOGELIJK OVER DE GOEDEREN”
Ten gevolge van een boete ladingzekerheid werd mij dit aangeraden. Is dat een goed advies?
.. lees verder
Rubriek Duurzaam transport
Nieuwe EVOA gericht op circulaire economie binnen Europese grenzen en extra streng voor afvaltransport erbuiten
In mei van dit jaar is de herziene EVOA aangenomen. De nieuwe wetgeving brengt grote veranderingen voor het transport van afval. De wijzigingen zullen stap voor stap worden ingevoerd.
In dit artikel een overzicht van alle wijzigingen.
. .......... lees verder
Rubriek Arbeidsrecht chauffeurs
mr. Angela Kamta (advocaat bij ITL Attorneys )
De chauffeur in het internationale wegtransport
Afgelopen jaar zijn er sectorspecifieke regels voor detacheringen in het internationaal wegtransport in de wet vastgelegd. Met deze nieuwe wetgeving wordt beoogd de arbeidsrechtelijke positie van internationaal rijdende chauffeurs zoveel mogelijk te beschermen en ervoor te zorgen dat zij voor gelijk werk gelijk betaald worden als andere chauffeurs in het land waarin zij werkzaam zijn.
Deze wetgeving brengt echter extra administratieve verplichtingen voor werkgevers met zich mee. In dit artikel bespreek ik eerst de werking van de nieuwe wetsregels (is er wel of niet sprake van internationaal gedetacheerde chauffeurs) en vervolgens de gevolgen voor de fiscale positie (loonheffingen en sociale premies van chauffeurs).
.......... lees verder
Douane: de toekomst van AEO en Trust & Check trader
Authorised Economic Operator, ofwel AEO, heeft alles te maken met een veilige grensoverschrijdende supply chain en de erkenning van de marktdeelnemers dat zij hun logistieke en douaneprocessen ‘op orde’ (zouden moeten) hebben. In de beginjaren stond AEO nog een beetje in de kinderschoenen, maar inmiddels is AEO een volwassen concept geworden. Zo volwassen, dat de opvolger voor de deur staat, namelijk de Trust & Check trader (TCT). Maar, zoals het er nu naar uitziet, vervangt de TCT de AEO niet, doch staan de beide concepten naast elkaar. Wat houden de programma’s van AEO en TCT in?
.......... lees verder
Wijzigingen in de regeling voor de afhaalverklaring
Recent heeft het ministerie van Financiën, waaronder de Belastingdienst ressorteert, de voorschriften voor de afhaalverklaring gewijzigd. In dit artikel leggen we eerst de relatie tussen export en btw-heffing uit. Daarbij speelt de afhaalverklaring een belangrijke rol. Vervolgens bespreken we voornoemde wijzigingen.
.......... lees verder
Douanewaarde: inklaren tegen inkoop- of verkoopprijs
Dit najaar is de douanewaarde weer een “hot topic” gelet op een aantal spraakmakende rechtszaken van bekende kledingmerken. Zo beschuldigen de Belgische autoriteiten Nike van het onderwaarderen van hun invoer door uit te gaan van een eerdere (lage) inkoopprijs in een keten van transacties, in plaats van een latere (hogere) verkoopprijs van de goederen. Ook kledingmerk Massimo Dutti (onderdeel van Inditex waartoe ook Zara behoort) is verwikkeld in een geschil over de douanewaarde. Waar gaan die geschillen over en wat betekent dat voor de praktijk?
.......... lees verder