SVA Kennisbank thema Duurzaam transport/afval

Elektrificatie 

home  /  duurzaam transport  / elektrificatie

Elektrificatie van het wagenpark is een complexe zaak. Bijvoorbeeld omdat het laden van de accu's meer tijd vergt dan de tank vullen met diesel. Ook het laadvermogen van elektrische vrachtwagens is anders en het materieel wordt zwaarder. Ten slotte moeten bedrijven, die actief zijn in steden met een zero-emissie zone vanaf 2025 rekeninghouden met lokale regels.


Laadpalen

Naar verwachting zullen bedrijven de accu van de vrachtwagen laden terwijl de wagen geparkeerd staat op een parkeerterrein of op het eigen bedrijfsterrein. Op deze pagina kunt u zien, welke wetgeving van belang is voor het laten plaatsen van laadpalen.


Gewicht en laadvermogen van het materieel

Op deze pagina aandacht voor de Eurovergunning en rijbewijzen. Het laadvermogen heeft gevolgen voor de Eurovergunning. Voor zware bestelbusjes heeft de chauffeur een ander rijbewijs nodig.


Zero-emissie zones

Vanaf 2025 zullen in veel gemeentes naast milieuzones ook zero-emissiezones komen. Op deze pagina vertellen wij u er meer over.

.

Gerelateerde Artikelen Weg en Wagen

De woelige wereld van de milieuzones

Prof. mr. Gerrit van der Veen,

  Lees het artikel